streda 19. augusta 2015

Sladká omeleta s vločkami a pečeným broskyňovým džemom


Manželov kolega a dobrý kamarát Peťko nám doniesol z domu broskyne. Bolo ich pár kíl.
Prebrala a zbavila som ich nahnitých častí, doma je teraz veľmi teplo, vydržali vyše tisíckilometrovú cestu, nečudo, že sa pomágali. 
Včera som z nich upiekla hrnčekovú bublaninu,
krajšie pojedáme už dva dni a zvyšok som ošúpala, pokrájala a zacukrila na džem. Cukor som dala od oka, záleží na sladkosti ovocia. Pre lepšiu chuť som pridala pár kusov klinčekov, lyžičku mletej škorice a pol lyžičky kardamónu. Nechala som zmes pustiť šťavu cez noc v chladničke. Väčšie kúsky som potlačila pučítkom na zemiaky.
Teraz z nej varím, či skôr pečiem džem v rúre, bude to vraj skôr hotové. Vyvarené fľašky aj vrchnáky mám nachystané. Plech je úplne plný zmesi, je tam vyše 2l.
Dnes som varila hustú zeleninovú polievku z mrkvy, kalerábu, zemiakov, brokolice a hrášku, pridala som zopár kolienok, je to taký eintopf na rýchlu spotrebu. Už som pomýšľala na to, čo dobré si po polievke dáme, lebo bublanina z malého plechu sa minula, posledné kúsky vzal manžel do práce.
Zvyšok broskyňovej hmoty, ktorá sa mi nezmestila na plech som musela uvariť v kastróle na platni. Vtedy ma napadlo, že ju použijem na omeletu na sladko. Kým sa mi nápad vyjasnil, džem v kastróle bol uvarený. 
Do misky som vyklepla dve vajíčka, rozšľahala som ich so štipkou soli a priliala som máličko mlieka. Sem som prisypala tri vrchovaté lyžice müsli raňajkovej zmesi. Obyčajné ovsené vločky sa minuli práve niektorý deň. Teraz sa snažím míňať všetko zo zásuvky aj chladničky, chystáme sa na dovolenku na 2 týždne,  tak aby tu nič zbytočne neostávalo.
Vajíčka s vločkami som nechala stáť asi desať minút, zatiaľ napučali, musela som pridať ešte jedno vajce, takže odteraz budem vedieť vhodný pomer: 1 vajce+ vrchovatá lyžica vločiek a trocha mlieka.
Panvicu vhodnú do rúry som vymazala maslom a vajcia som do nej vyliala
Keďže sa mi tam piekol džem, tak bola poriadne vyhriata, plech s džemom som zatiaľ vybrala a šupla tam panvicu. Čas som ani nesledovala, len som nakúkala cez okienko a keď sa okraje omelety skrútili smerom dovnútra, panvicu som vybrala. Rukavicu som si stiahla, lebo som šla odfotiť upečenú omeletu.
A teraz som uchopila rukoväť, že omeletu preklopím na tanier...ja som si neuvedomila, že rukavicu nemám na ruke, no v živote som sa tak nepopálila, celú dlaň! skákala som po kuchyni a potom rýchlo do kúpeľne, ľadovú vodu som si púšťala na dlaň hádam aj desať minút. Pálila strašne! V zrkadle som si medzitým nadávala, aká som nepozorná. Ruku som zdvihla do výšky potom, aby mi tam neprúdila krv a aspoň menej bolela. Ale bolela a pálila dosť, aj teraz ešte cítim na niektorých miestach. Žiadne pľuzgiere sa našťastie nekonali. NIKDY si nezabudnite dať rukavicu pri vyberaní čohokoľvek z horúcej rúry a pri následnej manipulácii s horúcim riadom.
Aspoňže to bola ľavá ruka a pravou som mohla pokračovať v práci. 
Omeletu som vyklopila na tanier, naplnila čerstvým broskyňovým džemom, ktorý voňal úplne úžasne. Preklopila a znovu odfotila

Ochutnala a usúdila som, že to je fakt dobré! A keď ochutnala aj malá dcérka, najviac som sa tešila, že aj jej chutilo. Práškový cukor je len na ozdobu, plnka je sladká dosť.
A už mi pracuje fantázia na plné obrátky, ako urobím týmto spôsobom aj omeletu naslano, s obyčajnými vločkami a mäsovo-zeleninovou plnkou, hubovo-syrovou plnkou alebo akoukoľvek inou šťavnatou a chutnou. Skúste aj vy, neoľutujete! 
Apropo džem. Počas pečenia som ho raz dobre premiešala, vtedy som videla, že tekutiny je tam asi polovica ako bolo na začiatku.
Čas som nesledovala ani tu, len konzistenciu džemu cez okienko, ale neboli to celé dve hodiny pečenia určite. Zmes stále pobublávala, najintenzívnejšie na okrajoch. Keď sa tekutina odparila, vybrala som plech a ochutnala výtvor, bol naozaj hustý, ako je vidieť na obrázku. Hustotu sa dá regulovať časom pečenia, ak necháte redší, ešte sa dá prejsť aj ponorným mixérom, ale vtedy by som odporúčala ešte raz nechať celé prejsť varom pred plnením do fliaš. Ja som ich plnila priamo z plechu lyžicou, my máme radi kúskový džem.

Zmestil sa do dvoch trojdecových fľašiek a ešte jednej do polovice, tú zjeme v priebehu nasledujúcich dní. Je neskutočne dobrý!
Tie dve fľašky som po pevnom uzavretí prevrátila hore dnom na desať minút, potom som ich vrátila do pôvodného stavu a zakryla dekou, aby pomaličky vychladli. V zime to bude dobrá maškrtka.

Dnes, 9.9.2015 som mala obed na sladko. Túžila som po niečom makovom, tak som si urobila túto omeletu z dvoch vajec, štipky soli, 20ml mlieka a dvoch PL ovsených vločiek pomiešaných s pohánkovými. Piekla som ju na panvici, na otočenie som použila pokrievku s rúčkou. Na ňu som zosunula z jednej strany opečenú omeletu a potom som ju rýchlym pohybom prevrátila do panvice, aby sa opiekla aj z druhej strany.
Už dopredu som mala pripravenú plnku: dve PL mletého maku som sparila dvomi lyžicami vriaceho mlieka. Po chvíli som pridala ešte čajovú lyžičku chia semienok a nechala masu postáť. Odbehla som pre jabĺčko, práve nám dozrieva Gala a je sladké ako med. Umyla som ho a celé aj so šupkou postrúhala najemno do makovej zmesi.
Cukor vôbec netreba pridávať. Tak som naplnila ovsenú omeletku.
A ešte som mala chuť na šľahačku. Stužovač sa mi minul, tak je taká nedostatočne pevná. Ochutila som ju máličko levanduľovým práškovým cukrom.
Aj s touto verziou som veľmi spokojná, aj chuťovo aj nutrične.

Žiadne komentáre: